loga kapital ludzki i unia

 

W bieżącym roku szkolnym zarówno w szkole podstawowej jak i w gimnazjum kontynuowana jest realizacja dwóch projektów unijnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego tj. „DOBRZE – LEPIEJ – NAJLEPIEJ II ETAP” i „DOBRZE – LEPIEJ – NAJLEPIEJ III ETAP.
Uczniowie mają możliwość uczestniczenia w wielu dodatkowych zajęciach rozwijających ich zainteresowania. W szkole podstawowej są to zajęcia dziennikarskie – „Kącik Malucha”, teatralne, komputerowe –„Komputer mój przyjaciel”, przyrodnicze – „Rok w ogrodach”, językowe – „Z angielskim na Ty”, plastyczne, muzyczne, taneczne, sportowe – „Wioślarstwo halowe”. W gimnazjum uczniowie rozwijają swoje uzdolnienia uczestnicząc w zajęciach dziennikarskich – „Głos Gimnazjalisty”, przyrodniczych – „Rok w ogrodach”, językowych – „Z angielskim na Ty”, komputerowych – „Komputer mój przyjaciel”, tanecznych, muzycznych oraz sportowych – „Wioślarstwo halowe”, wyjazdy na halę i na basen.
Dzięki pozyskaniu środków z Europejskiego Funduszu Społecznego uczniowie szkoły podstawowej uczestniczyli bezpłatnie w trzech obozach naukowo wypoczynkowych i poznali piękne regiony i historię naszego kraju. Uczniowie gimnazjum mieli możliwość uczestniczenia w dwóch obozach i dwóch wycieczkach do Krakowa oraz do Warszawy. W tym okresie pojadą również do Zamościa  oraz do Wrocławia. Realizacja projektów daje  uczniom również możliwość wyrównywania szans poprzez organizację zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z j. polskiego, matematyki, j. angielskiego, przedmiotów przyrodniczych oraz technologii informacyjno-komputerowych.
Dzięki uczestniczeniu w w/w zajęciach uczniowie mogą rozwijać i kształtować wiele kompetencji kluczowych, co jest jednym z głównych celów realizowanych projektów. Jest to ważne zadanie  szkoły, gdyż  przy opracowywaniu projektu nowej podstawy programowej ogłoszonej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół uwzględniono Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE). Kompetencje kluczowe są definiowane w tym dokumencie jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji.

 

W Ramach Odniesienia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:


1.    Porozumiewanie się w języku ojczystym;
2.    Porozumiewanie się w językach obcych;
3.    Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
4.    Kompetencje informatyczne;
5.    Umiejętność uczenia się;
6.    Kompetencje społeczne i obywatelskie;
7.    Inicjatywność i przedsiębiorczość;
8.    Świadomość i ekspresja kulturalna.


Uczestniczenie wszystkich uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej oraz I-III gimnazjum w bardzo bogatej ofercie zajęć przyczyni się z pewnością do rozwoju u naszych uczniów w/w kompetencji, które niewątpliwie pomogą im w osiąganiu sukcesów na kolejnych etapach kształcenia jak i w dorosłym życiu.                                                                                                                     

Anna Rerak