W dniu 15 stycznia odbyła się uroczysta gala podsumowująca projekt „Złoty, jesienny liść”. Projekt był realizowany od 26 października do 14 grudnia, jego autorką była pani Katarzyna Nogieć – wychowawczyni klasy V.
Projekt oprócz tego, że miał charakter projektu międzyprzedmiotowego, czyli działania odbywały się na różnych przedmiotach, przybrał również formę projektu międzynarodowego.
Sam pomysł współpracy klas V w Polsce i Ukrainie zrodził się z inicjatywy Pani Swietłany A. Korżyk - Kierownika Rejonowej Pracowni Metodycznej, a także nauczyciela przyrody w klasach piątych Liceum Ogólnokształcącego I-III stopnia" Latyczowskiego Dydaktyczno-Wychowawczego Centrum Nr 1. W ramach wspólnych działań uczniowie zajęli się ekologią, rozważali korzyści, skutki pozytywne i negatywne płynące ze spadających liści.
Cele główne projektu to: umiejętne dzielenie się własną wiedzą, doświadczeniem i osiągnięciami, utrwalenie wiadomości z zakresu przyrody, kształtowanie postawy ekologicznej, wykazanie się pomysłowością, trening twórczości, uczenie się poprzez działanie, doświadczanie, aktywne uczestnictwo, podejmowanie różnorodnych zadań, kształcenie właściwych zachowań społecznych – promowanie zasad fair play, integrowanie zespołu klasowego. Cele szczegółowe, czyli co potrafi uczeń po realizacji projektu: korzysta z różnych źródeł informacji, zbiera, dokumentuje i prezentuje zdobyte informacje, planuje i wykonuje zadania indywidualnie i zespołowo, rozwija umiejętności czytelnicze, językowe, plastyczne, muzyczne, taneczne, informatyczne, tworzy inspirując się literaturą, malarstwem, muzyką, czyli przede wszystkim poszerza wiedzę i zdobyte umiejętności. W trakcie realizacji przedsięwzięcia uczniowie pracowali zarówno w grupach, w poszczególnych zespołach, gdzie mieli przydzielone odpowiednie funkcje jak i indywidualnie. Korzystali z różnych pomocy dydaktycznych. Cały projekt był podzielony na trzy etapy, które miały odpowiednie nazwy: poznajemy, tworzymy, prezentujemy. Działania powstałe w ramach realizacji projektu:
- spacer po okolicy, obserwacja przyrody,
- gazetka klasowa,
- prace plastyczne - portrety,
- badanie ankietowe,
- konkurs recytatorski „Polska złota jesień”,
- zajęcia klas IV i V „Jak nie kochać jesieni”,
- Listnik poskwitowski,
- tomik poezji „Jesienne inspiracje”
- dziennik projektu,
- układ taneczny „Wędrówki liścia z wiatrem”,
- prezentacja multimedialna,
- rozprawa sądowa „Spadające liście szkoda czy korzyść?”,
- gazetka – wydanie specjalne „Dziennikarzy Chochlikarzy”.
Realizacja tego zadania była wspaniałym doświadczeniem, sprawiła uczniom wiele radości i satysfakcji. Bardzo dziękuje wszystkim, którzy mieli swój nieoceniony wkład w naszych działaniach.
K.N.
Złoty jesienny liść - prezentacja