Coraz większe zainteresowanie budzą zagadnienia dotyczące twórczości i możliwości intelektualnych człowieka. W związku z tym przed współczesną szkołą stoją nowe, bardziej skomplikowane zadania. Zmieniają się programy nauczania, które zarówno wśród nauczycieli, jak i rodziców wywoływały zawsze i w dalszym ciągu wywołują wiele dyskusji. Zmieniają się treści i cele kształcenia, a metody pracy z dziećmi nie zawsze dają zadowalające efekty. Już nie wystarcza wyposażyć ucznia w odpowiedni zasób wiedzy z różnych dziedzin życia. Zapamiętywanie zawiłych reguł i skomplikowanych twierdzeń nie rozwija  twórczej inwencji dziecka, wprost przeciwnie, ogranicza ją.    

Sprostać temu zapewne może wprowadzenie niekonwencjonalnych form i metod pracy.  Od szkoły wymaga się, by pamiętała o stwarzaniu swoim wychowankom klimatu bezpieczeństwa i poczucia godności, możliwości wszechstronnego i optymalnego rozwoju wszystkich dyspozycji poznawczych, w tym głównie zdolności twórczego myślenia. Wychodząc naprzeciw takim oczekiwaniom, grupa nauczycieli podjęła decyzję o wprowadzeniu innowacji.    

Z czym intuicyjnie kojarzy się słowo „innowacja”? To pewnego rodzaju nowatorstwo.Nie ograniczając się jedynie do szkoły i dydaktyki, można powiedzieć, że innowacjato zmiana polegająca na wprowadzeniu czegoś jakościowo nowego w danej dziedzinie życiaspołecznego.    Innowacją oświatową była reforma edukacji, wprowadzona w 1999 roku, obejmująca swym zasięgiem wszystkie szkoły w Polsce. W myśl założeń reformy systemu edukacji, każdy nauczyciel był zobligowany, niejako odgórnie, do dokonywania zmian nowatorskich w warsztacie pracy oraz sposobie patrzenia na proces nauczania. Obecnie uczestniczymy również w reformowaniu edukacji (zmiany programowe kl.I i I gimnazjum)    

W myśl Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki: „ Innowacją pedagogiczną, zwaną dalej "innowacją", prowadzoną w publicznych szkołach i placówkach, zwanych dalej "szkołami", są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły”( dokładne procedury i założenia precyzuje niniejszy przepis prawny).    Marketingowo rzecz ujmując, można przyjąć, że innowacje pedagogiczne dają nauczycielowi możliwość świadczenia nowych usług na rynku edukacyjnym. To za ich pomocą nauczyciel może rozszerzyć swoją działalność o nowe elementy i wyjść poza podstawę programową.Pamiętać należy, że innowacja nie może prowadzić do zmiany typu szkoły, ale możeobejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę.             

Uczestnicząc w forum „Innowacje i eksperymenty pedagogiczne w praktyce szkolnej”- zorganizowanym przez MCDN Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie - poszerzyłam swoje doświadczenia i nabyłam nowych umiejętności do pracy twórczej. Tą  wiedzą podzieliłam się z koleżankami i kolegami, prowadząc szkolenie na jednej z rad pedagogicznych. Na kolejnym zebraniu podjęto uchwały o wprowadzeniu następujących innowacji pedagogicznych:

  1. „Mieć wyobraźnię miłosierdzia”- realizacja w działalności Szkolnego koła Caritas przesłania Ojca Świętego Jana Pawła II;
  2. „Gimnazjalna Platforma Kabaretowa”;
  3. ”Wspólny śpiew- czerpanie radości z życia”- nagranie płyty z kolędami w wykonaniu chóru „Primavera”;
  4. „Zostań mistrzem „Lepszej Szkoły”’;
  5. „Mali Ogrodnicy”- zakładamy rabatę jurajskich roślin chronionych;
  6. „Mój mały ogródek”- wykorzystujemy lokalne tradycje przy urządzaniu i pielęgnacji wiejskiego ogródka kwiatowego;
  7. „Kącik Malucha”- publikacje najmłodszych.  

Wszystkie w/w innowacje zostały pozytywnie zaopiniowane przez Małopolskie Kuratorium Oświaty w Krakowie i będą wdrażane przez nauczycieli z początkiem roku szkolnego 2010/2011.  

K. Różycka