konkurs mat z ang 2015 tabl

21 maja 2015r. w naszej szkole odbył się IV Gminny Konkurs Matematyczny, po raz pierwszy z elementami języka angielskiego pod hasłem: "Matematyka jest miarą wszystkiego”. Celem konkursu było rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, językowych uczniów, wdrażanie do logicznego myślenia, oraz integracja środowiska uczniowskiego. Honorowy patronat nad konkursem objął Pan Marek Piekara - Vice przewodniczący Rady Krakowa.

W konkursie uczestniczyło 21 uczniów z siedmiu szkół gminy Iwanowice: Naramy, Damic, Celin, Sieciechowic, Iwanowic, Widomej oraz Poskwitowa. Konkurs składał się z dwóch części. W pierwszej części każdy uczeń otrzymał gotowy zestaw 8 zadań, wśród których były zarówno zadania zamknięte jak i otwarte oraz  jedno w języku angielskim. Zadania były opracowywane tak, aby uczniom miło i przyjemnie upływał czas pracy, opatrzone były w zdjęcia i ciekawe treści dotyczące historii gminy Iwanowice. Konkurs cieszył się powodzeniem. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem i ambicją podchodzili do zadań i z niecierpliwością oczekiwali ogłoszenia wyników, które miały wyłonić MIISTRZA GMINY w kategorii klas IV, V, VI. Walka była tak wyrównana, że nie obyło się bez dogrywki.

 

Najlepszymi okazali się:

 

KLASY IV:
I miejsce: Dawid Faracik - SP w Sieciechowicach
II miejsce: Filip Mrajca - SP w Widomej
III miejsce: Patrycja Cichy - SP w Poskwitowie

 

KLASY V:
I miejsce: Karolina Skowrońska - SP w Damicach
II miejsce: Hubert Sypik - SP w Celinach
III miejsce: Emilia Lotko - SP w Naramie

 

KLASY VI:
I miejsce: Gustaw Ojczyk - SP w Iwanowicach
II miejsce: Sebastian Marchański - SP w Celinach
III miejsce: Adrianna Kralka - SP w Poskwitowie


W drugiej części konkursu uczniowie drużynowo walczyli o miano najlepszej szkoły w gminie Iwanowice. Zespoły miały do rozwiązania dwa zadania w języku angielskim: krzyżówkę matematyczną oraz zadanie z szyfrowaniem hasła. Musiały również wykazać się wyobraźnią przestrzenną w kolejnym zadaniu, w którym mieli zbudować bryły przestrzenne za pomocą plasteliny oraz rureczek oraz opisać podstawowe własności. Podczas rywalizacji każda drużyna miała do dyspozycji słowniczek angielsko-polski przygotowany przez organizatorów konkursu.  

 

MISTRZEM GMINY IWANOWICE została:
Szkoła Podstawowa w Sieciechowicach - I miejsce
Szkoła Podstawowa w Poskwitowie - II miejsce
Szkoła Podstawowa w Iwanowicach - III miejsce

 

Wszyscy uczestnicy otrzymali cenne nagrody ufundowane przez p. Marka Piekarę, p. Michała Znamirowskiego - dyrektora prowadzącego Szkoły w Poskwitowie oraz Fundację Sapere et Gaudere. Gratulujemy zwycięzcom, ich opiekunom oraz życzymy dalszych sukcesów.

A.W.

P5210036
P5210056
P5210101
P5210075
P5210094
P5210098
P5210014
P5210050
P5210027
P5210086
P5210035
P5210055
P5210107
P5210071
P5210013
P5210102
P5210053
P5210061
P5210046
P5210062
P5210043
P5210010
P5210084
P5210089
P5210113
P5210045
P5210049
P5210044
P5210063
P5210008
P5210109
P5210041
P5210047
Previous Next Play Pause

Wycieczka do Zamoscia 2015 tabl

W ramach realizacji projektu „Dobrze – Lepiej – Najlepiej III Etap” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego uczniowie gimnazjum wzięli udział w  wycieczce edukacyjnej do Zamościa. W trakcie dwudniowego pobytu poznali historię i najcenniejsze zabytki tego pięknego miasta. W programie wycieczki znalazło się zwiedzanie Rynku z kamieniczkami, Ratusza, Pałacu Zamoyskich, Muzeum oraz murów obronnych. W drugim dniu gimnazjaliści zwiedzili Zwierzyniec, gdzie uczestniczyli w zajęciach przyrodniczych w Ośrodku Edukacyjno-Muzealnym, odbyli spacer piękną  ścieżką edukacyjną w Roztoczańskim Parku Narodowym. Wyjazd do Zamościa był  dla uczniów niewątpliwie bardzo ciekawą i wartościową lekcją historii, sztuki, biologii oraz geografii. Mieli możliwość w sposób bezpośredni  poznać miasto zwane „Perłą Renesansu” i „Padwą Północy”, odznaczone Krzyżem Grunwaldu za wybitny wkład w walkę o wyzwolenie narodowe i wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.

Anna Rerak

DSCF4003
DSCF3896
DSCF4015
DSCF3948
DSCF3887
DSCF4039
DSCF3929
DSCF4013
DSCF4037
DSCF3940
DSCF3917
DSCF3960
DSCF4010
DSCF3936
DSCF3978
DSCF3895
DSCF4014
DSCF3891
DSCF3894
DSCF3912
DSCF3974
DSCF3945
DSCF3916
DSCF4060
DSCF4027
DSCF4025
DSCF3963
DSCF4007
DSCF3904
DSCF3969
DSCF3947
DSCF4020
DSCF3956
DSCF3998
DSCF4001
DSCF3971
DSCF4057
DSCF3955
DSCF3973
DSCF3893
DSCF4053
DSCF4034
DSCF3889
DSCF3935
DSCF4047
DSCF3959
DSCF3957
DSCF3939
DSCF4050
DSCF3892
Previous Next Play Pause

konkursJP2 tablica

W X Gminnym Konkursie o św. Janie Pawle II organizowanym przez Szkołę Podstawową w Iwanowicach wzięli udział również nasi uczniowie. W rozstrzygniętym 20 maja konkursie Wiedzy o Janie Pawle II Krystian Beliczyński i Marlena Murawska otrzymali wyróżnienia a Nasza Szkoła zajęła III miejsce.
Natomiast w Konkursie Plastycznym II miejsca zajęli Julia Stempień, Emilia Mucha i Kinga Chwastek, a wyróżnienia otrzymali Berenika Dolicka, Mateusz Poznański, Natalia Radłowska, Aleksandra Chwastowska i Weronika Płatek.
Organizatorom, Uczestnikom oraz Nagrodzonym i Wyróżnionym  szczerze gratulujemy!

red.

7
2
5
8
9
6
4
3
10
1
Previous Next Play Pause

zator2015tabl

Dnia 18.05.2015r. klasy IV-VI uczestniczyły w wycieczce do Parku Rozrywki w Zatorze. Wycieczka została zorganizowana przez naszych wychowawców na podsumowanie szkolnego projektu autorstwa Katarzyny Nogieć „Z wizytą na Olimpie”. O godzinie 07:40 mieliśmy zbiórkę pod szkołą. O 8:00 wyruszyliśmy w trasę, ostrzeżeni, że nie można nic jeść, ani pić w trakcie jazdy, bo czeka nas trudna droga, więc lepiej uniknąć niespodzianek. Głównym celem naszej wyprawy był Park Mitologiczny. Park Mitologii na Wodzie to jeden z 5 parków, jakie tworzy Zatorland. Pozostałe parki to Dinozatorland - Park Ruchomych Dinozaurów, Park Owadów, Park Świętego Mikołaja oraz Park Bajek i Wodnych Stworzeń. Na miejsce dojechaliśmy o godzinie 10:00. Po wyjściu z autokaru zjedliśmy śniadanie, a następnie udaliśmy się do Parku. Każdy uczestnik otrzymał pieczątkę na rękę, która upoważniała Nas do korzystania z wszystkich atrakcji w Parku. Pierwszym punktem programu był seans „Zagłada dinozaurów” w kinie 5D, gdzie zasiedliśmy na specjalnej platformie w „czarodziejskich okularach”. Po wyjściu udaliśmy się przed Park na stację aby poczekać na kolejkę, którą zawiozła nas do Parku Mitologicznego. Przy wejściu czekała pani przewodnik, ale my nie mogliśmy oderwać oczu od dużego zbiornika wodnego pełnego pluskających karpi. Po spacerze z panią przewodnik, udaliśmy się do łodzi. W trakcie rejsu po malowniczym stawie, poznaliśmy bogów i herosów i choć przez chwilę poczuliśmy się jak uczestnicy tak niezwykłych wydarzeń jak wojna bogów z gigantami, podstęp trojański czy wyprawa po złote runo. Kolejnym punktem programu był Park Linowy, wizyta w labiryncie, oraz pokaz tańczących fontann. Następnie udaliśmy się do Parku Rozrywki, gdzie mieliśmy czas wolny do własnej dyspozycji. Wówczas mogliśmy coś sobie zjeść i szaleć dowoli na tamtejszych placach zabaw. O godzinie 14:00 zebraliśmy się, alby wracać już do Poskwitowa. Na miejsce dojechaliśmy o godzinie 15:30. Bardzo podobała mi się ta wycieczka. Zachęcam bardzo mocno dorosłych jak i dzieci, aby tam się wybrać, warto, czekają Was niesamowite wrażenia.

Weronika Stąpała

20150518_104938
20150518_124924
20150518_111102
20150518_121536
20150518_103119
20150518_121526
20150518_110907
20150518_110326
20150518_110412
20150518_104959
20150518_124958
20150518_135112
20150518_124920
20150518_104458
20150518_114316
20150518_112631
20150518_134016
Previous Next Play Pause

wywiad oj glista tabl

 

Pokój i Dobro!
Dziękuję za pamięć i pozdrowienia.

 

Szymon Kmita: Tradycje związane ze świętami celebrowanymi w danym kraju są niewątpliwie ważne. Jak ta sprawa przedstawia się w Uzbekistanie? Jakie tradycje związane z obchodami świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy są celebrowane?


Ojciec Stanisław Glista: Uzbekistan, to kraj Średniej Azji, który wyzwolił się spod panowania Związku Radzieckiego. Po tym okresie ludzie tu żyjący zostali „wypłukani” z potrzeb religijnych, a także z przeżywania świąt religijnych. Z jednej strony Uzbekistan jest państwem świeckim, z drugiej oficjalnie dominującą religią jest islam, chrześcijaństwo jest obecne w formie prawosławnej, niewielka grupa katolików, protestantyzm obecny we wszelkich formach. Oficjalnie nie ma świąt Bożego Narodzenia ani Wielkanocy, jeśli są świętowane to tylko wewnątrz kościołów, rodzin. To co na zewnątrz widać, to co jakoś przenikło i zostało w mentalności, to to że na Boże Narodzenie tu i ówdzie pojawiają się choinki (choć z tym problem, bo tu nie ma lasów, w większości to sztuczne choinki), oświetlenia, w centrum Taszkientu organizuje się taki świąteczny plac zabaw. Św. Mikołaj zredukowany do wersji rosyjskiej Dziadek Mróz, lub wersji uzbeckiej coś, co trochę przypomina dziadka (tu nazywany Babaj) Mroza, ale w stroju regionalnym. Najważniejszy punkt, choć to oficjalnie jest zabronione, to Nowy Rok, ale świętowany w rodzinach, nie ma zabawy, balów. To świętują Rosjanie. Oczywiście robi się spotkanie ze św. Mikołajem w naszym kościele, u prawosławnych funkcjonuje tzw. Choinka - to zabawa dla dzieci i obdarowywanie podarkami.
Wielkanoc w ogóle nie funkcjonuje, te dni są robocze, tradycje jeśli są celebrowane to tylko w naszym Kościele katolickim, ciemnica, Boży grób, święcenie pokarmów, procesja rezurekcyjna nocą, wtedy też pojawiają się goście, także muzułmanie aby popatrzeć jak to wygląda. U prawosławnych także, to co związane z liturgią cerkwii, poświecenie pokarmów, malowanie jaj – choć teraz wszyscy przerzucają się na naklejki, czekanie aż przywiozą z Jerozolimy tzw. święty ogień. 


Szymon Kmita: Czy są i jeżeli tak to jakie tradycje związane z innymi świętami obchodzonymi w tym kraju?

 

Ojciec Stanisław Glista: Inne święta religijne związane są z muzułmanami. Np. Nowy rok – Nawróz – obchodzony na wiosnę, jest to święto wiosny i zarazem Nowy Rok, wtedy przyrządzane są potrawy specjalne, a szczególnie popularna jest  – sumalak – robiony przez całą noc przez kobiety z przerośniętych ziaren pszenicy w specjalnym kazanie, na ogniu. Nie dodaje się cukru, a jest słodki i bardzo pożywny, na wiosnę kiedy brakowało pokarmu, ta potrawa dodawał sił i pozwalała przeżyć do pierwszych płodów. Ponieważ jest to świta Islamu, świętowane jest także zakończenie ramadanu (miesięcznego postu), jest też święto ofiary Izaaka. Te święta, są przeżywane w rodzinie, gotowany jest płow (ryż z różnymi dodatkami i przyprawami), to jest roznoszone po sąsiadach i ugaszczanie. Ogólnie mało jest świąt, są świętowane krótko, jeden dzień, tylko w gronie rodzinnym lub sąsiedzkim, a tak praca i praca. Świeto wiosny jest także związane z religia Zoroastryzmu, w niektórych rejonach ta religia była tu silno zakorzeniona. Np. w Urgenciu jest nawet pomnik świętej księgi Zoroastryzmu – Awesty.

 

Szymon Kmita: W związku z tym, że w Uzbekistanie dominuje islam, to jak wyglądają relacje tych wyznawców z wyznawcami innych religii?

 

Ojciec Stanisław Glista: Relacje są dobre, tzn. nie ma żadnych oznak niechęci czy nienawiści, natomiast, wszystko jest kulturalne, ale z dystansem. Uzbecy sa ciekawi bardzo chrześcijaństwa, katolicyzmu, czasami przychodzą popatrzeć na kościół, poprosić o modlitwę. Magicznym instrumentem dla nich są organy w kościele, więc to także ich przyciąga. Wielu jednak ma podjeście lękowe, gdyż mułłowie, straszą, że wchodzenie do kościoła jest grzechem.

 

Szymon Kmita: Czy tradycje związane z obchodem świąt religii tam występującej a chrześcijańskiej w jakiś sposób się pokrywają?

 

Ojciec Stanisław Glista: Tak się składa, że święta islamu i chrześcijańskie, nie pokrywają się, jedyne, co jest takie wspólne to nowy rok 1 stycznia.

 

Szymon Kmita: Uzbekistan to kraj, w którym jest wiele ateistów, czy obserwuje się w tym środowisku ludzi poszukujących Boga?

 

Ojciec Stanisław Glista: Ateistów, zapewne trochę jest, to pozostałość komunizmu, są jednak ludzie którzy szukają Boga, często jest tak, że to sam Bóg ich znajduje, przychodzą na rozmowy, przygotowują się do Chrztu św., interesują się sprawami wiary. Wielu, jednak przywykło do swojego życia i obywania się bez Boga i jest im z tym dobrze, ci żyją swoim życiem codziennym i do śmierci.


Szymon Kmita: Otrzymaliśmy od Ojca tkaninę z Buchary, która obecnie jest eksponowana w holu naszej szkoły symbolizująca Drzewo życia. Co oznaczają poszczególne elementy umieszczone na Drzewie życia? Jaka jest jego symbolika?

 

Ojciec Stanisław Glista: "Drzewo życia" nawiązuje do biblijnego drzewa życia, które znajdowało się w Raju, jest ono symbolem harmonii, piękna stworzenia, którym nas Bóg obdarzył. W Islamie ta opowieść biblijna jest także żywa. Teren Uzbekistanu w swej znakomitej większości jest pół pustynny, suchy, nie ma za dużo wody, lasów prawie w ogóle, gdzieś tam wysoko w górach. Takie drzewo życia jest tęsknotą także za obfitością. W życiu rodzinnym ma ono także symbolizować różne problemy, sytuacje, ale także pragnienie, aby była harmonia, miłość, płodność i po prostu szczęście. Dlatego jest tam różnorodność roślin, ptaków, gadów. Wydawało mi się, że w takim miejscu jak wasza szkoła takie Drzewo życia może wam przypominać o pięknie stworzenia, uczyć was szacunku do tego, co jest darem Bożym. Ta tkanina, kiedy ją zobaczyłem, to pomyślałem ”Pochwała stworzeń” św. Franciszka, a Wasza szkoła chlubi się jego imieniem i jego ideały są bliskie Waszemu sercu – więc chwalcie Pana w Jego stworzeniach i swoim życiem.

 

Szymon Kmita: Serdeczne Bóg zapłać za rozmowę.


Wywiad przeprowadził Szymon Kmita, uczeń kl. II

ojciec
metryka
makata kopia
Previous Next Play Pause

Apel JPII tabl

Dnia 5 maja odbył się uroczysty apel poświęcony naszemu wielkiemu rodakowi – Janowi Pawłowi II w związku z rocznicą Jego kanonizacji. Montaż słowno-muzyczny  zaprezentowali wolontariusze SKC wspólnie z Chórem Primavera. Przedstawili w nim najważniejsze wydarzenia z życia Karola Wojtyły, Jego drogę na stolicę Piotrową oraz przesłanie jakie nam pozostawił. Apel był czasem refleksji i zadumy nad osobą  Św. Jana Pawła II.

R.J.

18
11
16
8
5
1
9
6
17
10
12
13
4
7
15
2
Previous Next Play Pause