Innowacja „ Zostań Mistrzem Lepszej Szkoły” jest oparta na projekcie edukacyjnym LEPSZA SZKOŁA.
Główne cele innowacji:
- rozwijanie skutecznych metod nauczania matematyki w gimnazjum,
- monitoring osiąganych przez uczniów wyników w ciągu całego roku szkolnego,
- badanie efektywności nauczania matematyki w gimnazjum,
- podniesienie poziomu kształcenia,
- przygotowanie do egzaminów zewnętrznych.
Cel realizowany jest poprzez cykliczne przeprowadzanie wśród uczniów standaryzowanych testów. W ramach innowacji nauczyciele matematyki otrzymują zestawy zadań. Wszystkie testy są opracowane w dwóch wersjach: A i B. Do każdego testu dołączone są:
a) Plan klasówki, który zawiera między innymi informacje o sprawdzanych w teście umiejętnościach,
b) Schemat punktowana, który zawiera informacje o sposobie przyznawania punktów za poszczególne zadania.
c) Testy są sprawdzane z przestrzeganiem zasad zawartych w Schemacie punktowania. Jest to szczególnie ważne dla uzyskania wiarygodnych i obiektywnych wyników. Przy ocenie prac uczniów z zaświadczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej, np. uczniów z dysleksją rozwojową, kierujemy się zaleceniami poradni.
Zgodnie z ustalonym harmonogramem każdy test jest przeprowadzany w ściśle określonym czasie a następnie sprawdzany. Wyniki zamieszczane są w Internecie.
Po każdej sesji sporządzane są bardzo szczegółowe raporty porównujące wyniki klasy z wynikami uczniów z całej Polski. Raporty zawierają informacje dotyczące m.in.:
· parametry rozkładu wyników ogólnopolskich(wyniki średnie, modalna, mediana, odchylenie standardowe itp., liczba szkół, klas i uczniów),
· wyniki w województwach,
· rozkład łatwości zadań,
· wyniki klasy na tle Polski,
· indywidualne osiągnięcia poszczególnych uczniów z prezentacją ich na skali staninowej,
· współczynniki łatwości i sprawdzane umiejętności.
W roku szkolnym 2010/2011uczniowie każdej klasy gimnazjalnej napisali po 3 specjalistyczne testy badające matematyczne kompetencje gimnazjalistów. Zakres wiadomości był zgodny z podstawą programową nauczania matematyki. W każdej sesji wzięło udział 42 uczniów. Uczestnicy innowacji byli na bieżąco informowani o osiągniętych wynikach.
Realizowane treści służyły również:
- rozwijaniu myślenia uczniów poprzez:
- rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania,
- rozwijanie zdolności myślenia krytycznego i twórczego,
- kształtowanie umiejętności wnioskowania oraz stawiania i weryfikowania hipotez.
2. rozwijaniu osobowości uczniów poprzez:
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości,
- kształtowanie dobrej organizacji pracy,
- wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości w stosunku do zamierzonych celów,
- rozwijanie umiejętności, precyzyjnego formułowania problemu i argumentowania,
- wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów.
Efekty:
- Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności z matematyki;
- Posługiwanie się językiem matematycznym,
- Nabywanie umiejętności poprzez działanie,
- Wspieranie i rozwijanie samodzielnych działań i postaw twórczych młodzieży,
- Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu,
- Dostrzeganie rozwoju własnych umiejętności, wiadomości,
- Wzbogacenie wiedzy o otaczającej nas rzeczywistości,
- Korzystanie ze zdobytej wcześniej wiedzy w nowej sytuacji,
- Podniesienie swojej samooceny,
- Znajomość swoich słabych i mocnych stron,
- Wzrost tempa pracy,
- Znajomość różnorodnych metod rozwiązywania zadań zamkniętych oraz otwartych.
Korzyści dla nauczycieli:
- poszerzenie warsztatu pracy,
- zwiększenie swojego doświadczenia zawodowego,
- realizacja swoich pasji,
- dzięki szczegółowym raportom porównują wyniki swoich uczniów z wynikami klas z całej Polski i dobrze planują swoją pracę,
- otrzymanie zaświadczenia o udziale w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym,
- satysfakcja i zadowolenie z pracy.
Korzyści dla szkoły wynikające z realizacji innowacji:
- wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły,
- poprawa jakości pracy szkoły,
- rozwój zainteresowań i uzdolnień u gimnazjalistów,
- chęć dotrzymania kroku zmianom zachodzącym w oświacie,
- promocja placówki.
Po podliczeniu punktów z trzech testów w roku szkolnym 2010/2011- tytuł „Mistrza Lepszej Szkoły” w naszym gimnazjum zdobyli:
1. Kl. I – Wojciech K.( 66 pkt)
2. Kl. II – Aleksandra K.( 64 pkt)
3. Kl. III – Małgorzata K. (46 pkt)
W/w uczniowie otrzymali na koniec roku szkolnego dyplomy.
Krystyna Różycka